Grød er blevet moderne igen

06. januar 2017

Vi har i Danmark en lang tradition for at spise grød, og mælkegrød kogt med en eller anden form for gryn har spillet en stor ernæringsmæssig rolle gennem tiden. Grød blev dog tidligere set som en fattigmandsspise, men hvis du laver den ordentligt, er det både sundt og smager skønt.

Grødens comeback kommer i forlængelse af det massive fokus, der har været på det klassiske nordiske køkken i de seneste år. Tager man de sundhedsfaglige briller på, så er der mange fordele ved at lade grøden vende tilbage til køkkenet. Hvis du anvender fuldkorsprodukter, kan grød nemlig være kilde til både fibre, vitaminer og mineraler samtidig med, at det er dejlig mættende.

Princippet i grød er, at man koger korn, flager, ris, eller mel i mælk eller vand og tilsætter smagsstoffer og andre ingredienser.

Kombinationsmulighederne er talrige, og grød kan spises både morgen, middag og aften.

I vores køkken har grød aldrig været gået af mode, og både risengrød og øllebrød er blandt vores mest populære retter hos kunderne. De kan derfor også findes på menukortet hele året rundt. Vi holder os generelt mest til de klassiske grødtyper, som mannagrød, boghvedegrød og hirsegrød, gerne piftet lidt op med eksempelvis stikkelsbær- eller abrikoskompot. Vi har for nyligt introduceret både en perlebyggrød med solbærsirup og en rug og byggrød med ingefærfløde. Derudover har vi også genintroduceret den måske lidt mere ukendte surgrød, der er lavet på kærnemælk, byggryn og fløde, og som derfor har en lidt speciel syrlig og grynet smag og konsistens.

Vi følger 3 tommelfingerregler, der er grundstenene til at lave en god grød:

Regel nr. 1: 1 liter væske til ca. 130-150 gram emne, som kan være gryn, mel, korn – hele, valsede eller stødte til mel.

Regel nr. 2: Vand eller mælk skal koge, inden emnet tilsættes. Herefter blot simre.

Regel nr. 3: En grød må først saltes, efter at den er kogt, ellers bliver den lang og sej.

 

 

Kilde 1

Kilde 2